Khamis, 20 Februari 2014

HIV & Islam

Assalamualaikum..,Sibuk sikit dengan tugas harian. tapi masih ade masa join komuniti.


16 Febuari
Majlis HIV & Islam, di Masjid Jamek Kuala Lumpur yang dianjurkan oleh PAFI. sangat menerujakan. buat pertama kalinya M join event berkaitan dgn HIV. 9 pagi hingga 5 petang cam sekejap rasanya.

Disitulah infomation dan support group berkumpul dalam satu majlis. ramai kenalan yang M penah chat kat FB sebelum ni,kami bertemu disitu. Alhamdulillah mereka sangat positive & friendly. pertama kali jumpa ramahnya mereka dah macam kenal lama.

9 pagi hingga 12 tgh. penerangan. berkaitan dgn HIV oleh Abg Luka Rafika. sebelum ni penah kenal dalam chat room, pernah gak tgk video dia promo PAFI kat youtube .seorang yang sangat sporting dan ramah. Abg luka menerangkan bagimana HIV berjangkit dan cara pencegahan. diterangkan jugak, sigma masyarakat tentang penyakit HIV. sebenarnya ramai tak tau lebih detail hal yang berkaitan HIV. M sendiri pun blur gak tentang infomation.Selepas habis penerangan Abg Luka. Along dari PT Foundation beri penerangan lebih umam tentang stastitik pesakit HIV di malaysia dan dunia, status Plhiv di negara luar,hospital, ubatan dan support group.Masa tu terasa bertuah hidup di Malaysia ni.Ubatan untuk Hiv sekarang percuma. Along menceritakan pengalaman dirinya dan pengalaman dia dalam support group.

Lepas tu kami ditemukan dengan 3 orang penal Plhiv yang telah lame diagnosis memberi sedikit cerita kisah hidup mereka.bermula dari kisah hidup seorang mak nyah, dibawa pula kisah seorang akak kita yang disisih keluarga yang sgt terajis dan paling menarik kisah seorang ibu plhiv (dijankiti dari bekas suami seorang penagih dadah) yang tabah, sehingga menemui jalan bahagia dengan perkahwinan dgn suami hiv negetif dan mampu melahirkan anak hiv negetif. sangat menarik kan..

Selepas sembahyang zohor. giliran Ustaz Mohd Hanafiah Abdul Malek beri ceramahnya. banyak soalan dalam sesi soal jawap dengan ustaz.Dan yang menariknya Ustaz menceritakan dipengalaman menjaga arwah kawannya seorang penagih dadah yang juga Plhiv.Terharu Ustaz bila dia ceritakan saat saat kematian arwah kawannya tu. lepas majlis tu bersurai, M dan AJK PAFI berkesempatan berbual dengan Ustaz di bilik meeting untuk minum petang. dengan keadaan bertongkat ( Ustaz ade masalah lutut) Ustaz masih berusaha bersama kami. TQ Ustaz

TQ dan syabas kat PAFI kerana sudi menjemput dan menjayakan majlis ini. Banyak pengajaran yang M dapat. di majlis tu jugak lah M bertemu kawan kawan yg lain ,di majlis tu juga segalanya bermula tuk M mula memikirkan rancangan masa depan M. M alu alukan pada semua di kalangan komuniti. marilah kita bersama menjalinkan ukhuwah islamiyah sesama komuniti kita dalam majlis sebegini. ia mampu menguatkan pemikiran positive kita daripada terus takut sigma masyarakat. PAFI juga menjalankan Program Iqra kepada golongan dewasa, projek Amal Sukarelawan dan banyak aktiviti lagi. Insyaallah M akan join program anjuran mereka. TQ pada semua kerna menjemput M jadikan sebahagian dari keluarga korang. TQ :)

4 ulasan:

  1. Salam,

    Terima kasih kerana berkongsi cerita mengenai perjumpaan itu..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama sama, dialu alukan untuk datang ke majlis akan datang.

      Padam
  2. perjumpaan yang menarik..teringin nak join tapi kekangan yang tak dpaat dielakkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Add facebook PAFI ,https://www.facebook.com/amalfirdausi
      senarai jadual event akan di update di situ, Insyaallah ade kelapangan kita jumpa disana.

      Padam